top of page

Van sloep tot Vedette: hoe het vaarhart van Evert Jan (50) & Richard (43) steeds groter werd

  • teddyheijnen
  • 9 mei
  • 5 minuten om te lezen

Wat begint als een jaarlijkse sloepentocht met vrienden, kan zomaar uitgroeien tot een levensstijl vol vaaravonturen. Voor Evert Jan en Richard begon het allemaal met een verhuizing van Groningen naar het Friese Joure. Daar, omringd door water, veranderde hun kijk op recreatie radicaal. BOOTLEVEN ging met hen in gesprek over hoe een hobby uitgroeide tot een passie - met inmiddels al meer dan 2.500 vaaruren op de teller.


Foto: Richard & Evert Jan
Foto: Richard & Evert Jan

Van stadsmensen naar sloepvaarders

Zes jaar geleden verruilden Evert Jan en Richard de stad voor het Friese waterland. Waar ze voorheen incidenteel een sloep huurden, kwam het idee voor een eigen boot pas echt van de grond toen ze zich in Joure vestigden. Net toen corona uitbrak, werd hun eerste eigen sloep geleverd: een Maxima 620. Wat volgde was een periode vol dagtochten, ontspanning en ontdekkingsdrang.


“De sloep was in die coronatijd een heerlijke escape,” vertellen ze. “Al snel wilden we meer dan alleen dagjes weg.” De Maxima werd ingeruild voor een Maril 730, een weekendsloep waarmee tochten van 10 tot zelfs 17 dagen gemaakt werden - van Schiermonnikoog tot Almelo, en van Almelo tot Leiden.


Toch bleef één ding knagen: het steeds opnieuw opmaken van het bed. Cabin cruisers trokken al langer hun aandacht, maar het leek nog ‘te vroeg’. Totdat ze besloten: nu genieten, én iets bouwen waar ze later ook van kunnen blijven genieten. Niet wachten tot ‘ooit’, maar investeren in comfort voor nu én straks


Foto's: Maxima 620 - Maril 730 - Vedette 930
Foto's: Maxima 620 - Maril 730 - Vedette 930

Van wens naar werkelijkheid: de Vedette

De zoektocht naar de perfecte boot begon met een helder eisenlijstje: stahoogte, voorin sturen, niet snelvarend, vast bed, afgesloten toilet, en maximaal 2,45 meter hoog om onder Friese bruggen door te kunnen. Al snel verschenen de Langenberg 825 en Vedette 830/880 op hun radar.


Tijdens een vakantie ontmoetten ze toevallig twee eigenaren van een Langenberg 825 - beide keren mochten ze aan boord kijken. Vanaf dat moment was het duidelijk: dit type boot moest het worden. De sloep werd verkocht... maar daarmee zaten ze ineens zonder boot.


Tot Evert Jan op een zondag de site botentekoop.nl afstruinde. “Daar was ze,” vertellen ze.


Een Vedette 930. Groter dan gedacht, maar voldeed aan alle wensen - met een aparte douche als onverwacht extraatje. Na veel foto’s bestuderen, mailcontact en een bezichtiging, besloten ze de knoop door te hakken. Hun bod werd geaccepteerd: de Vedette 930 was van hen.


Foto: XIRIUS voor- en na de refit
Foto: XIRIUS voor- en na de refit

De refit: van goed naar perfect

Tijdens de driedaagse overtocht naar Joure, direct na aankoop, ontstond al het plan om de boot grondig aan te pakken. De refit zou in twee fases worden uitgevoerd, verspreid over twee jaar.


In het najaar van 2022 begon de eerste fase: de technische upgrade. Dankzij Evert Jan zijn achtergrond konden ze veel zelf doen. Zo werden twee nieuwe boordaccu’s, een startaccu en een aparte boegschroefaccu geplaatst. Het oude dashboard maakte plaats voor een compleet nieuw systeem met een moderne plotter, marifoon, stuurautomaat, digitale tankmeters via een Victron Cerbo GX en AIS.



Het interieur van de cabin bleef grotendeels intact, al zijn de chroomkleurige kranen en bedlampjes vervangen door matzwarte varianten. In de kuip kwamen twee nieuwe stoelen bij, en begin 2023 werd een volledig nieuwe buiskap geplaatst.


Halverwege het vaarseizoen begonnen de plannen voor het spuitwerk concreet te worden. Omdat de oorspronkelijke lak was verkrijt, wilden ze de boot opnieuw laten spuiten door een specialist die ook Vedette’s voor de werf lakt. Het seizoen werd vervroegd afgesloten, en in hun boothuis werd de boot volledig gestript - tot aan de patrijspoorten toe. In oktober 2022 ging XIRIUS op transport naar de spuiterij.


Foto: de boot op transport naar de spuiterij
Foto: de boot op transport naar de spuiterij

De keuze viel op een stijlvolle grijze kleur - praktischer dan zwart, maar net zo tijdloos. Terwijl de romp werd gespoten in de loods, pakte Richard thuis het houtwerk uit de kuip aan. Alle chromen onderdelen werden matzwart gepoedercoat, samen met een nieuwe, bijpassende zwarte kabelaring. Deurknoppen werden vervangen, en zelfs het stuurwiel kreeg een upgrade naar een carbon-look variant. Zelfs de kleinste details kregen aandacht: nieuwe schroeven, drukknopen en een identieke set originele navigatieverlichting - opgespoord in Frankrijk - om het klassieke uiterlijk zo origineel mogelijk te behouden. Eind november keerde de boot terug naar Joure, waar de wederopbouw begon. In alle rust werden draadgaten opnieuw getapt en alles met zorg teruggeplaatst. De stoelen en kuipkussens kregen nieuwe bekleding, en de vloer in kuip en toilet werd afgewerkt met strak vinyl.


Wat ze in hun hoofd hadden, werd werkelijkheid: XIRIUS was klaar - technisch, visueel en praktisch precies zoals ze het voor ogen hadden.


Foto: XIRIUS voor- en na de refit
Foto: XIRIUS voor- en na de refit

Het vaarleven in volle gang

Met XIRIUS varen Evert Jan en Richard bijna elk vrij moment. Om de week zijn ze op vrijdag vrij, en dan vertrekken ze vaak al op donderdagavond voor een lang weekend op het water. Korte vakanties brengen hen door heel Nederland, van Friesland tot Brabant, via rivieren, stadsgrachten en sluizen.


Een tocht die indruk maakte, leidde via Utrecht, Dordrecht, Breda en Tilburg tot Den Bosch - inclusief een pittig stuk over de Waal. “Zeker spannend tussen de beroepsvaart, maar dankzij de marifoon en AIS voelde het toch een stuk veiliger.” Ook de tocht via Schiermonnikoog, Winsum, Blauwestad, Bourtange en Zutphen behoort tot de favorieten.


Sinds ze in maart 2020 ‘besmet’ raakten met het vaarvirus, hebben ze samen al meer dan 2.500 vaaruren gemaakt.


Foto: Richard en Evert Jan in de sluis
Foto: Richard en Evert Jan in de sluis

Een perfecte vaardag?

Voor Evert Jan en Richard begint een ideale vaardag vroeg. Wakker rond zes uur, afwisselend hardlopen of sporten aan boord, verse broodjes van de supermarkt en dan varen richting een bestemming zo’n 4 uur verderop. De supboards gaan standaard mee, net als de elektrische stepjes. ’s Avonds zitten ze met een biertje of wijntje op het dak van de kajuit, dat inmiddels is voorzien van antislip. Ook dagtochten vanuit Joure met vrienden of familie zijn favoriet. Rond 10 uur het water op, genieten van Friesland, en afsluiten met een etentje in de haven.


Voor nu dichtbij, straks misschien ver weg

Plannen om verder te varen zijn er zeker. De Vedette 930 is al eerder in Berlijn en Parijs geweest - dus wie weet. Toch ligt de focus voorlopig op Nederland. “We houden van meerdere korte vakanties per jaar. En hoewel de boot geweldig is, willen we ook de wereld blijven ontdekken.”


Eén ding is zeker: zolang er water is, zullen Evert Jan en Richard erop varen. En XIRIUS brengt hen, letterlijk en figuurlijk, steeds weer een stukje verder.


Wil je hun vaartochten verder volgen?

Evert Jan en Richard delen hun reizen, tips en favoriete plekjes op Instagram. Van ochtendmist boven de Friese meren tot zomerse avonden aan de steiger in een idyllisch dorp - hun account biedt een prachtig inkijkje in het leven aan boord van XIRIUS.


Volg hun vaaravonturen via Instagram en vaar digitaal met ze mee door heel Nederland.




Altijd geïnspireerd het water op? Volg BOOTLEVEN!

  • TikTok
  • Instagram
  • Facebook

BOOTLEVEN MONOGRAM

OVER ONS

Welkom bij BOOTLEVEN - Dé plek voor iedereen die houdt van varen en het leven op het water. Of je nu een ervaren kapitein bent, een fanatieke watersporter of je allereerste vaartocht plant - hier vind je alles voor de ultieme waterbeleving.

 

Lees verder...

 

© 2025 BOOTLEVEN

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • TikTok
  • Instagram
  • Facebook
bottom of page